Στις 28 Δεκεμβρίου 1996 το ελληνικό εμπορικό φορτηγό πλοίο «Δύστος» εντοπίστηκε να επιπλέει ανεστραμμένο στα ανοιχτά της Κύμης.
Τραγικός απολογισμός είκοσι νεκροί και μόνο ένας επιζών.
Να δούμε την τι έγραφε Η “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΉ” στις 31-12 1996, η οποία -πρέπει να σημειώσουμε- απέφευγε συστηματικά, για ευνόητους λόγους, ν’ αναφερθεί στο θέμα των ευθυνών* της διοίκησης της «Ελληνικός Νηογνώμονας ΑΕ» ….για τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας που είχε εκδώσει στο “ΔΥΣΤΟΣ” ….της εταιρείας «ΑΝΕ – ΗΡΑΚΛΗΣ» .
*Έγραφε ο συντάκτης -γνωστός δημοσιογράφος κ. Δ. Καπράνος- στην σελ. 3:
[...."Αλλά δεν ακούσαμε μόνον αυτά. Εδώ ετέθη θέμα αξιοπιστίας των....Νηογνωμόνων επειδή δεν είναι κρατικοί ! Βρήκαν ορισμένοι ευκαιρία να δείξουν τις γνώσεις τους(;) και μετετράπησαν σε εισαγγελείς"....]
“Tο χρονικό μιας «αδόκnτnς» τραγωδίας (“Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΉ” 31-12 1996)
Καίρια ερωτηματικά και πλήρης σύγχυση για τα αίτια του ναυαγίου….
Έκανε την Ελλάδα να ανατριχιάσει η εικόνα του τουμπαρισμένου σκαριού του «Δύστος» να επιπλέει στα νερά της Κύμης – νερά που κάλμαραν μετά την «ανθρωποθυσία», σαν να ’θελαν να φανεί πιο καθαρά το μέγεθος της τραγωδίας…. Είκοσι οι αδικοχαμένοι ναυτικοί, τους οποίους θρηνούν, εκτός απ τις οικογένειες τους, δέκα εκατομμύρια Έλληνες, που παρακολούθησαν την εξέλιξη του δράματος «λεπτό προς λεπτό» από τις μικρές οθόνες. Μπορεί το γέρικο σκαρί του φορτηγού πλοίου της «AΓET» να μην έχει βυθιστεί, αλλά η απάντηση στο κρίσιμο ερώτημα «ποιος έφταιξε», αυτό που τίθεται μετά κάθε συμφορά σε θάλασσα, στεριά και αέρα, βρίσκεται ήδη στον σκοτεινό βυθό των αμφιβολιών. Καθυστερημένη κινητοποίηση των μηχανισμών διάσωσης; Ελλείψεις; Μετακίνηση φορτίου; Κακή στοιβασία;
«Mπλακ άουτ» που κατέστησε το σκάφος έρμαιο των κυμάτων; Όλη η χώρα αναρωτιέται εάν και πότε θα «ανελκυστούν» οι απαντήσεις…. Υπάρχει, εξάλλου και ο μοναδικός επιζών, ο δόκιμος πλοίαρχος, σπουδαστής της Σχολής Εμποροπλοιάρχων της Κύμης, που ίσως, με την κατάθεσή του, φωτίσει την υπόθεση. Πάντως, ο πρωθυπουργός, ως είθισται, ζήτησε από τον υπουργό Ναυτιλίας να αναζητηθούν ευθύνες και, εάν αυτές προκύψουν, να επιβληθούν οι δέουσες κυρώσεις.
(Σελ. 7, Kύριο Άρθρο σελ. 3)”
Σε πέντε χρόνια φυλάκιση καταδικάστηκαν χτες οι υπεύθυνοι της εταιρίας και του «Νηογνώμονα» (Αναδημοσίευση από rizospastis.gr)
Ηταν ναυτικό έγκλημα! Αυτό δέχτηκε χτες το Τριμελές Εφετείο Πειραιά για το τραγικό ναυάγιο του τσιμεντάδικου πλοίου «ΔΥΣΤΟΣ», κρίνοντας ενόχους την πλοιοκτήτρια εταιρία «ΑΝΕ – ΗΡΑΚΛΗΣ» (θυγατρική της πολυεθνικής ΑΓΕΤ) και τον «Ελληνικό Νηογνώμονα». Το δικαστήριο καταδίκασε σε 5 χρόνια φυλακή τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της πλοιοκτήτριας εταιρίας Ν. Μαύρο και τον τότε γενικό τεχνικό διευθυντή του «Ελληνικού Νηογνώμονα» Δ. Μελισσηνό! Επίσης 5ετή «καμπάνα» έριξε και στον επιθεωρητή του «Νηογνώμονα» Δ. Τόλη, ο οποίος, κατ’ εντολήν των παραπάνω, έβαλε την υπογραφή του στα ψευδή πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του πλοίου. Κρίθηκαν ένοχοι για ανθρωποκτονία, σωματική βλάβη, ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση – με την οποία το σαπάκι χαρακτηριζόταν αξιόπλοο – και πρόκληση ναυαγίου. Οι τρεις άσκησαν αναίρεση στον Αρειο Πάγο και αφέθηκαν ελεύθεροι.
Το «μελανό» βέβαια σημείο της απόφασης είναι η απαλλαγή του Τ. Λυσιμάχου, προέδρου στο «Νηογνώμονα» την περίοδο του ναυαγίου και σήμερα μέλος της διοικούσας επιτροπής του, η οποία αποτελεί την «καρδιά» του οργανισμού. Η απαλλαγή του Λυσιμάχου ήταν εν πολλοίς αναμενόμενη, καθώς αποτελεί ένα από τα πολύ «αγαπημένα παιδιά» της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και, όπως διαρρέεται, προστατεύεται από «υψηλά» πρόσωπα της κυβέρνησης. Αξίζει να σημειώσουμε πως παρά το γεγονός ότι πρωτόδικα για την υπόθεση του «ΔΥΣΤΟΣ» είχε καταδικαστεί σε 7 χρόνια φυλάκιση, ουδέποτε ενοχλήθηκε έστω για …«τα μάτια» από τις καρέκλες της Αγροτικής Ασφαλιστικής και της Αγροτικής Ζωής που αποτελούν ασφαλιστικές εταιρίες του δημοσίου. Επίσης αρνητικά σχολιάστηκε από τις οικογένειες των θυμάτων και η απαλλαγή, ως άσχετων με την υπόθεση, των υπολοίπων 7 μελών της διοίκησης της πλοιοκτήτριας εταιρίας.
Ωστόσο, η απόφαση αυτή έρχεται να καταδείξει με ανάγλυφο τρόπο τις εγκληματικές ευθύνες της κυβέρνησης και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για την πλήρη κάλυψη που παρείχε και εξακολουθεί να παρέχει στο επικίνδυνο δίδυμο εφοπλιστές – «Νηογνώμονας». Αλλωστε, όλων οι μνήμες έχουν καταγράψει τις δηλώσεις του υπουργού Στ. Σουμάκη στις 29 Δεκέμβρη 1996, δηλαδή την επομένη του ναυαγίου και όταν ακόμα ανασύρονταν τα πτώματα των 20 νεκρών, ότι: «Φταίει ο πλοίαρχος»!
Το σκεπτικό της απόφασης του δικαστηρίου δέχεται ότι το πλοίο, με ευθύνη της εταιρίας και του «Νηογνώμονα» ήταν «αναξιόπλοο» και έφερε ρήγμα. Οτι εταιρία και «Νηογνώμονας» με συναυτουργία εξέδωσαν στο πλοίο πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, τα οποία δεν είχαν σχέση με την πραγματική κατάστασή του. Το σκεπτικό αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει τις καταγγελίες της ΠΕΜΕΝ, του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και ναυτεργατών, όπως του πλοιάρχου Γιάννη Ελευθερίου, που σε όλη τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας δέχτηκαν μέχρι εκβιασμούς και απειλές από την κουστωδία των μεγαλοδικηγόρων που είχαν επιστρατεύσει για να «βγάλουν λάδι» τους εφοπλιστές και το «Νηογνώμονα».
Η Αθηνά Τσάλου, σύζυγος του νεκρού ασυρματιστή του «ΔΥΣΤΟΣ», μέλος της μίας και μοναδικής οικογένειας, με δικηγόρους τον Τάκη Παπαθεοδωρόπουλο και Χρήστο Βρούστη, που τα έβαλε με τα…«μεγαθήρια», σχολιάζοντας την απόφαση, δήλωσε: «Επιβεβαιώνονται οι καταγγελίες για την άθλια κατάσταση του καραβιού. Η απόφαση αυτή αποτελεί κάποια ανακούφιση, όμως η ποινή είναι πολύ λίγη για όσα έχουν διαπράξει. Επνιξαν 20 ανθρώπους και κατηγορήθηκαν για πλημμέλημα. Κακούργημα ήταν και θα έπρεπε να κατηγορηθούν 20 φορές σε ισόβια όσοι ήταν οι άνθρωποι που πνίγηκαν».
Ο β’ γραμματέας της ΠΕΜΕΝ Νίκος Πέτρου σχολίασε επίσης ότι: «Οι τεκμηριωμένες καταγγελίες της ΠΕΜΕΝ επιβεβαιώνονται για ένα ακόμα ναυτικό έγκλημα. Φυσικά, η κυβέρνηση και όλοι οι υπουργοί Εμπορικής Ναυτιλίας μέχρι τον Γ. Ανωμερίτη ενίσχυσαν το καθεστώς της εφοπλιστικής ασυδοσίας, εκχωρώντας αρμοδιότητες του Κλάδου Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων, που αφορά την ασφάλεια των πλοίων, σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες, που σημαίνει ότι οι ίδιοι οι εφοπλιστές θα ελέγχουν τον εαυτό τους. Από αυτό γίνεται σαφές ότι για να χτυπηθεί ο φαύλος κύκλος των εγκληματικών πράξεων, επιβάλλεται κλιμάκωση του αγώνα των ναυτεργατών όλων των εργαζομένων, για την ανατροπή αυτής της αντεργατικής και άκρως επικίνδυνης πολιτικής και των φορέων της».
«Δεν έχω ξαναδεί βαπόρι σε τέτοιο χάλι»!
“….στοιχεία, που αποδεικνύουν ότι το κύκλωμα εφοπλιστές – ιδιωτική εταιρία «Ελληνικός Νηογνώμονας ΑΕ» δε διστάζει μπροστά στο κέρδος να σκορπίσει το θάνατο, ήρθαν χτες στο φως στο Α` Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, όπου διεξάγεται η δίκη για το τραγικό ναυάγιο του σάπιου φορτηγού πλοίου «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ», που βούλιαξε στις 3 Σεπτέμβρη 1994, παίρνοντας μαζί του 24 ναυτεργάτες. Στο εδώλιο του κατηγορουμένου κάθονται οι πλοιοκτήτες του «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ» αδελφοί Ηλιόπουλοι και οι επικεφαλής του «Ελληνικού Νηογνώμονα» Δ. Μελισσηνός και Τ. Λυσιμάχου. Ομως θέση στο εδώλιο αυτό διεκδικεί επάξια και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, η οποία όχι μόνο συμφώνησε με την ιδιωτικοποίηση του «Ελληνικού Νηογνώμονα» το 1992, αλλά συνεχίζει ακόμα και σήμερα να του προσφέρει πλήρη κάλυψη, όταν με τα δικά του πιστοποιητικά αξιοπλοΐας βρίσκονται στο βυθό όχι μόνο το «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ», αλλά και το «ΔΥΣΤΟΣ», που «κατάπιε» 20 ανθρώπους και το «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», που έπνιξε άλλους 81.”
Πηγή ➤ makeleio.
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου